Een Vertrouwenspersoon bij NTC?  Het HOE, WAT en WAAROM.

Voor verenigingen met meer dan 10 leden is het sinds 2024 verplicht een vertrouwenspersoon beschikbaar te hebben. Dit omdat ook binnen onze vereniging leden te maken zouden kunnen krijgen met ongewenst gedrag. En dan is het voor onze leden vooral prettig om te praten over hun problemen met een onafhankelijk en vertrouwelijk persoon.

Definitie vertrouwenspersoon

Een vertrouwenspersoon speelt een belangrijke rol in het beleid ongewenste omgangsvormen binnen een vereniging. Ongewenst gedrag is er natuurlijk in verschillende gradaties en in sommige gevallen grensoverschrijdend. Met een vertrouwenspersoon kan een lid vertrouwelijke zaken bespreken. De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor en kijkt naar oplossingsmogelijkheden. Het gaat voornamelijk om de eerste opvang, waarna tussen het lid en de vertrouwenspersoon overlegd wordt wat de vervolgstappen zullen zijn.

Er hoeft niet altijd iets concreets gedaan te worden met de melding. Het lid in kwestie kan bijvoorbeeld ook enkel zijn/haar hart willen luchten. Er kan een melding gemaakt worden in het meldingsregister, of er kunnen externe professionals worden ingeschakeld (denk aan mediator of coach). Als het probleem zelf op te lossen is, begeleidt de vertrouwenspersoon hier ook bij. De oplossing is volledig afhankelijk van wat de melder wil, tenzij het gaat om strafbare feiten. Dan moet de vertrouwenspersoon melding maken bij politie of justitie. De rol van een vertrouwenspersoon is voornamelijk het begeleiden van leden met hun melding. De melder houdt zelf de regie in handen en de vertrouwenspersoon weegt samen met de melder de opties af.


Ongewenste Omgangsvormen (OO) en Niet integer handelen (NIH)

Binnen de rol van een vertrouwenspersoon wordt onderscheid gemaakt tussen twee vormen van ongewenst gedrag: ongewenste omgangsvormen en niet integer handelen. OO gaat over (seksuele) intimidatie, pesten, agressie en geweld en discriminatie. NIH zijn zaken als Integriteitsschendingen (machtsmisbruik, corruptie, diefstal) en maatschappelijke misstanden (aantasting van het milieu)


De rol van een vertrouwenspersoon: opvangen en begeleiden medewerker

Een van de belangrijkste taken van een vertrouwenspersoon beschreven we net al even. De vertrouwenspersoon vangt het lid op en dient als het eerste aanspreekpunt. Er wordt geluisterd naar het verhaal van het lid, waarna er samen wordt gekeken naar een oplossing en eventuele vervolgstappen. Een gesprek met de vertrouwenspersoon hoeft nooit aangevraagd te worden via bestuur of op een andere manier. De drempel voor een gesprek is hierdoor laag. Het is een vertrouwelijk gesprek, waarin een lid zijn/haar hart kan luchten met een onafhankelijk persoon. Het doel van het gesprek is de beëindiging van het ongewenste gedrag. Wanneer het lid dat wenst, wijst de vertrouwenspersoon door naar professionele hulpverleners en adviseurs.

Hoe een melding te doen?

Als een lid een melding wil doen van ongewenst gedrag of niet integer handelen dan dient hij/zij dit schriftelijk/per mail te doen via het volgende mailadres:

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De vertrouwenspersoon zal dan contact opnemen met de melder en het proces opstarten.